Burn-out door thuiswerken

Door: Cecile Knook

Sinds de huidige protocollen ten aanzien van COVID-19, beginnen de cijfers van burn-out door thuiswerk, schrikbarend op te lopen. Helemaal wanneer de thuissituatie eigenlijk niet toestaat om op een goede manier thuis te werken. Hierbij begint het al met een juiste werkplek, waar ongestoord gewerkt kan worden. Zeker wanneer er ook kinderen zijn, die tijdelijk niet naar school kunnen of mogen, trekken we ons terug op een zo rustig mogelijke plek in huis, maar het gemis aan een goede bureaustoel, rust en ruimte om te werken, ontbreekt.
Zoom-moe
Op de werkplek even naar een collega lopen zit er niet in. Nu wordt er vaak gebruik gemaakt van programma’s zoals ‘Zoom’, fijn dat het bestaat, maar van videovergadering naar videovergadering, is vooral geestelijk, een behoorlijke opgave. Inmiddels zijn er diverse onderzoeken gaande naar de psychologische gevolgen van thuiswerken en hierbij valt ook direct op, dat een burn-out steeds frequenter als oorzaak heeft: thuiswerken.
De zorgen
De zorgen die er momenteel ontstaan, of je huidige baan wel blijft bestaan, maakt dat er veel onzekerheden zijn bij de thuiswerkers. Dit kan op den duur tot gevolg hebben dat deze vorm van sociale isolatie, leidt tot desinteresse, gemis aan sociaal contact en verlies van creativiteit, vooral omdat de brainstormsessies met collega’s momenteel niet of nauwelijks mogelijk zijn. 
De waarschuwingssignalen
Wanneer je bemerkt dat jouw dagelijks functioneren met 50% afneemt, last van vermoeidheid hebt en je steeds minder geduld kunt opbrengen, begin je al behoorlijk in de gevarenzone te komen om op termijn, een burn-out te krijgen. Want naast de onzekerheid of je al dan niet je baan kunt behouden, speelt ook de thuissituatie een grote rol mee. Kinderen die uiteraard, niet aldoor stilletjes in huis spelen, het huishouden en dan ook nog de juiste drive weten te vinden, om als thuiswerker alle taken te vervullen voor je werkgever. Hoe moeilijk het ook is, wacht niet te lang met kenbaar maken als het allemaal te veel dreigt te worden. Uiteraard is er een vorm van ‘niet-willen-zeuren’, mede omdat al jouw collega’s in een soortgelijk schuitje zitten, toch is voorkomen beter dan genezen. Waarbij er misschien mogelijkheden zijn om in ieder geval één of meerdere dagen per week toch op kantoor te werken en/of dat er taken (tijdelijk) doorgeschoven kunnen worden naar een collega. 
Grenzen
Juist bij thuiswerken is de lijn tussen werk en privé, akelig dun. We zijn sneller geneigd om toch even de kinderen bezig te houden, als ze elkaar wederom door verveling achterna zitten. En waar we voorheen vanaf thuis naar het werk gingen, konden we acclimatiseren om weer volledig onze focus op het werk te kunnen richten. De noodgedwongen thuiswerker, kleedt zichzelf ook minder snel netjes aan, want ach, waarom zou je ook? Probeer toch het vaste werkritme te hanteren. Werk op vaste tijden en om toch een overgang te maken van privé naar werk, maak voorafgaande eerst een wandeling. Zo voorkom je ook dat je hele dagen in je pyjama achter de laptop zit. Las ook voldoende pauzes in. Onderzoeken hebben aangetoond dat vooral thuiswerkers hier moeite mee hebben. Je zou hiervoor gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld het instellen van een alarm. Even weg van het turen op een beeldscherm draagt ertoe bij dat je in ieder geval scherp blijft. 
Maak het bespreekbaar
Het is ook voor de werkgever een behoorlijke impact. Toch is het zeker nu van belang om goed te communiceren. Maak duidelijke afspraken met je leidinggevende en collega’s over de voor jou geschikte werktijden, geef aan wanneer je het beste bereikbaar bent voor overleg met je collega’s en bewaak de gemaakte afspraken. Maak van je hart geen moordkuil! 

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer blogs

Houden van jezelf

Houden van jezelf (door Louise L. Hay) 13 augustus 2011 1. Geef geen kritiek meer.Kritiek geven is geen bijdrage. Weiger jezelf te bekritiseren. Accepteer jezelf

Burn-out en trauma’s, zoals PTSS

Door: Cecile Knook – (Re-Attach at Work) Wanneer we spreken over ‘trauma’, is het belangrijk om een duidelijk verschil te maken tussen enkelvoudig trauma (type

Gesprek tussen hart en hoofd

“Waarom heb je me achter een schild geplaatst?” vroeg het hart.– “Voor je eigen bestwil” antwoordde het hoofd.“Hoe dat zo?” vroeg het hart– “Het schild

Knuffelen conform maatregelen, 

21-01-2021 Door: Piet van Stuiven Afgelopen week heeft het (inmiddels demissionaire) kabinet aangekondigd dat de lockdown weer verlengd wordt tot 9 februari. Iets wat voor