Het nut van Piekeren

Joyce Boerkoel – 21 april 2016

Piekeren doen veel mensen en waarom doen we dat? Je gedachten malen maar door en zelfs ’s nachts lig je wakker van je eigen gedachten. Als ik een nacht slecht heb geslapen door gepieker, dan vraag ik me ‘s ochtends af of dat gepieker me een stap verder heeft geholpen. Helaas is dat nooit zo.

Helpt piekeren dan helemaal niet? Nee, piekeren helpt niet. Je gedachten gaan in een kringetje, je blijft negatief denken, je blijft je zorgen maken.

Ben je gewend aan het piekeren, dan is het lastig om daar los van te komen. Automatisch gaan je gedachten weer op de loop. Het piekeren is een gewoonte geworden. Wat je dan kunt doen is afspreken met jezelf dat je eenmaal per dag een piekermoment mag hebben. Ga maar eens bewust een half uur flink piekeren en niets anders doen! Je spreekt met jezelf af dat je de rest van de dag niet meer piekert. Je stelt het piekeren uit tot jouw vaste piekermoment. Hou dit een maand lang vol.

Schrijf de punten op waar je over piekert zodat je daar tijdens jouw vaste piekermoment mee aan de slag kunt gaan. Die punten kan je even bekijken voordat je bewust gaat piekeren. Betrap je jezelf erop dat je begint te piekeren, dan zeg je tegen jezelf “nu even niet, maar wel om…uur”.

Wat moet je doen als je toch aan het piekeren slaat? Het helpt al door bewust te zijn van het feit dat je piekert. Concentreer je op wat je nu doet en focus je aandacht daar helemaal op. Zo krijg je wat rust in je hoofd. Vooral op de bank zitten is bevorderlijk voor het piekeren. Kom van die bank af en leid jezelf af door iets te doen. Ga bijvoorbeeld een sport beoefenen waar je al je aandacht bij nodig hebt, zodat je geen tijd hebt om te piekeren. Ben je een grote piekeraar, dan voel jij je na het sporten vast een stuk fijner.

Bepaal waar je nu precies over piekert. Ben je bang om alleen te blijven of ben je bang voor afwijzing? Ben je bang dat je de verkeerde ontmoet of ben je bang om gekwetst te worden? Twijfel je of je wel een relatie wilt of weet je niet hoe je het moet aanpakken om een relatie te krijgen? Ben je bang om in je eentje erop uit te gaan of heb je te weinig zelfvertrouwen?
Wat is er nu precies aan de hand? Maak je je zorgen, twijfel je of ben je bang? Waar ben je dan precies bang voor? Is het het onbekende? Als je weet waar je mee zit, dan pas kan je echt iets doen en het probleem aanpakken.

Goed nadenken helpt namelijk wel. Dan focus je op de mogelijke oplossingen, dan ben je positief bezig en kom je mogelijk wel een stap verder. Als je zelf niet verder komt met je probleem of zorgen, dan kan je het met een ander bespreken. Opschrijven helpt ook soms. Je kan ook gaan brainstormen met jezelf of iemand anders.

Wat doe jij als je merkt dat je piekert? Heb jij een tip voor ons?

Delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer blogs

Knuffelen conform maatregelen, 

21-01-2021 Door: Piet van Stuiven Afgelopen week heeft het (inmiddels demissionaire) kabinet aangekondigd dat de lockdown weer verlengd wordt tot 9 februari. Iets wat voor

Burn-out door thuiswerken

Door: Cecile Knook Sinds de huidige protocollen ten aanzien van COVID-19, beginnen de cijfers van burn-out door thuiswerk, schrikbarend op te lopen. Helemaal wanneer de

Als liefde pijn doet

4 juni 2020 – Mona Liza Verseijden De liefde… we kunnen niet zonder, hoewel de liefde soms zoveel pijn doet, dat je eigenlijk geen andere

Charlie Chaplin en de Liefde

Op het moment dat ik van mezelf begon te houden,begreep ik dat ik steeds weer en bij iedere gelegenheid,op het juiste moment en de juiste